Zlodeji fotiek

03.09.2009 21:42

 

Keď som si pred dvoma rokmi kúpil svoj prvý fotoaparát, nemal  som tušenie čo sú to autorské práva.

 Pravdu povediac ani ma to nezaujímalo. Po čase som svoje fotky začal umiestňovať na internet, presnejšie do rôznych foto albumov, či foto stránok. Až keď mi minulý rok ukradli z webu tri fotky a následne som ich uvidel v novinách Tatranský korzár ,začal som sa zaujímať, aké mám práva ako autor fotiek a hlavne čo sa s tým dá robiť. Zistil som ,že boli porušené moje autorské práva a mám nárok na vyplatenie honoráru a verejné ospravedlnenie redaktora, ktorý tie fotky uverejnil. Bolo mi poradené, že ak redaktor nebude súhlasiť, mám to dať na súd a ten určite vyhrám.

Najskôr som sa to pokúsil riešiť mimo súdnou cestou. S prekvapením som zistil ,že doteraz tak iniciatívny redaktor po mojom upozornení ,že porušil moje práva, zrazu toľko iniciatívy už neprejavoval. Raz mal veľa práce, potom išiel na dovolenku a trvalo vyše dvoch mesiacov kým bola vec vyriešená k mojej spokojnosti. To isté sa opakovalo tohoto roku, kedy Roľnícke noviny uverejnili moju fotku bez môjho súhlasu a to dokonca dvakrát. Dočkal som sa síce ospravedlnenia, no honorár mi neprišiel ani po dvoch mesiacoch.

Je mi trápne sa prosiť o niečo, na čo mám podľa zákona právo .Možno práve na to sa zlodeji fotiek spoliehajú a dúfajú ,že to autora fotiek prestane baviť a nechá to tak. Určite sa tak už stalo, pretože nie som sám komu uverejnili fotky bez jeho vedomia.

No nakoniec som relatívne dobre dopadol. Horšie to je, ak ukradnutú fotku niekto umiestni na web a ešte horšie, ak je to web zahraničný. Tam nie je skoro žiadna šanca zjednať nápravu. Je to o to ťažšie ak neovládate jazyk konkrétnej krajiny. No ak aj Vám niekto Váš protest preloží, je veľmi malá šanca ,že naň bude zodpovedná osoba reagovať. Pre tento dôvod je niekoľko mojich fotiek umiestnených na zahraničných weboch bez môjho súhlasu.

Mnoho fotografov vkladá do svojej záľuby nemalé finančné prostriedky a času. V každej fotke je kus autorovej duše. Potom príde nejaký chytrák ,ukradne fotku a zlíže smotanu. Povedzme si na rovinu, keď sa aj potom ospravedlní, kto si to po pár mesiacoch aj všimne, alebo dá do súvislosti s konkrétnou fotkou. Nikto.

Možno by pomohol prísnejší zákon, alebo uverejnenie plného mena zlodeja. Možno...

Podobný článok